Virtual Reality

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) geeft de gebruiker doormiddel van een bril een illusie dat hij ergens anders is. De bril is zo ontworpen dat de bewegingen van de gebruiker geregistreerd worden en de scherm zich daarop aanpast. Zo kan de gebruiker vrij rondkijken in een 3D-wereld.

De belangrijkste toepassingen voor VR is amusement. Playstation VR, Oculus Rift en HTC Vive zijn gespecialiseerd in het maken van games rond VR. Maar ook educatie speelt een rol in de toekomst van VR. Zo zijn er al 360 graden documentaires en films waarbij een gebruiker vrij kan rondkijken wanneer bijvoorbeeld de Mount Everest wordt beklommen of in de oceaan gedoken wordt.

De eerste VR bril werd echter in de jaren 30 ontwikkeld. Deze bril werd de “Pygmalion’s Spectacles” genoemd. De bedoeling van deze bril was om holografische afbeeldingen op te nemen van fictieve scenario’s, waarin de zintuigen gevoel en reuk een rol speelde. De opvolger van de Pygmailion’s bril werd pas in 1962 uitgevonden genaamd de “Sensorama”. Deze bril was ontwikkeld door Morton Heilig die ervoor probeerde te zorgen dat de gebruiker van de bril zich in een andere wereld bevond doormiddel van het gebruik van alle zintuigen. Eind jaren 60 verschijnt vervolgens het eerste Head Mounted Display VR Systeem (HMD VR Systeem) die makkelijk te dragen was voor een gebruiker. Dit display systeem was ontwikkeld door Ivan Sutherland en zijn student Bob Sproull. Uiteindelijk had NASA in de jaren 90 een systeem ontwikkeld waarmee men realtime robot besturingen konden nabootsen in Virtual Reality. Eind jaren 90 kwamen er meer en meer VR systemen op de markt zoals iGlasses, Cybermaxx en VFX-1. Tegenwoordig zijn het toch de grotere bedrijven die het VR wereld overnemen. Zo zijn bedrijven als Microsoft, Sony en Nintendo druk bezig met het ontwikkelen van Virtual Reality consoles.

Ook heeft de functionaliteiten van de Virtual Reality betrekking op het bedrijfsleven. Zo kunnen artsen, verpleegkundigen en ander medisch personeel met een applicatie genaamd HumanSim, in een virtuele omgeving de omgang met patiënten trainen en ook operaties uitvoeren zonder daadwerkelijk in een persoon te hoeven snijden. Daarnaast hebben grote bedrijven vaak in meerdere landen kantoren waardoor de vergaderingen plaatsvinden in een grote virtual reality vergaderruimte. Ook speelt de Virtual Reality een grote rol bij bedrijven die spullen ontwerpen. Met Virtual Reality kun je ontworpen spullen of spullen die nog middenin het ontwerpproces staan, in een 3d-omgeving tonen aan opdrachtgevers of aan het team dat verder aan de slag moet met het product.

Voor zowel elke sector in het bedrijfsleven valt er wel een toepassing te bedenken. Wat dacht je van je eigen kledingwinkel tonen in een Virtual Reality winkelshop? Brandweerlieden die brandblus oefeningen uitvoeren in een Virtual Reality wereld? En ga zo maar door, conclusie uiteindelijk is: de ontwikkelingen van de Virtual Reality zijn nog lang niet ten einde.

 

Afbeeldingsresultaat

Share

Leave a comment