Search Engine Optimalisation

Search Engine Optimalisation

Google rank schikt zijn zoekresultaten met behulp van ongeveer 20 verschillende factoren. Door SEO(Search Engine Optimalisation) te gebruiken komt je website hoger in de rang schikking te zijn. Het wordt door veel mensen gebruikt omdat het erg stabiel is en makkelijk om verder te groeien.

SEO(Search Engine Optimalisation) bestaat grofweg uit:
• het maken van betere webpagina’s
• het afstemmen van webpagina’s op de behoefte van zoekers
• zorgen dat de zoekmachine jouw website ziet zoals jij hem ziet (techniek)
• zorgen dat jouw website heel gemakkelijk en logisch te gebruiken is
• het beter zichtbaar maken van jouw webpagina’s en jouw website.

Dus eigenlijk een goede website voor bezoekers. Hiervoor moet je ook de volgende dingen begrijpen:
• wat een website goed maakt,
• hoe je erachter komt welke zoektermen men gebruikt,
• hoe je webpagina’s maakt die bezoekers graag willen lezen en delen,
• hoe je een webpagina relevant maakt aan een bepaald onderwerp,
• hoe je zorgt dat jouw webpagina’s gelezen worden.
SEO is eigenlijk gewoon weten hoe je de behoeften van de bezoekers vervult.

Zoekers zoeken omdat ze een probleem of een behoefte hebben. Wil je hoog in Google komen? Dan moet je de best mogelijke pagina maken die het probleem van de zoeker oplost. En ja, dat klinkt heel wat simpeler dan het is. Het hoger in Google komen is daarom ook een proces.

SEO is geen losstaande marketingmethode.

Zoekmachine optimalisatie is meer als een zonnepaneel. Het zet de aandacht die je krijgt via andere marketingmethoden (zoals het schrijven van blogartikelen) om in duurzame energie. Stel je schrijft een artikel en deelt hem op social media. Het artikel wordt dan, laten we zeggen, 200x bekeken. Als je dit combineer met SEO, dan krijg je die initiële 200 bezoeken en na een paar maanden (het duurt altijd even voordat je begint te ranken), elke maand 40 extra bezoekers vanuit de zoekmachine. Vermenigvuldig dit met een aantal jaar ( x36 bijvoorbeeld) en tientallen geoptimaliseerde artikelen.
SEO vergroot het rendement van jouw marketingacties op lange termijn gigantisch.

Search Engine Optimalisation

Het draait allemaal om de zoeker

Het grote verschil tussen zoekers en bijvoorbeeld bezoekers vanuit social media is dat zoekers op zoek zijn naar zeer specifieke informatie.
Een voorbeeld
Stel je bent een lifecoach. Je wilt een artikel schrijven met 12 tips over hoe jij je gelukkiger kan voelen. Als je niet aan SEO denkt, dan kies je misschien voor een catchy titel zoals, ‘Geluk kan je leren’. Als je wel aan SEO denkt, dan ga je eerst kijken naar hoe men zoekt via de zoekmachine.
• Dat doe je met de zoekwoordplanner van Google (hier een handleiding).
Met de zoekwoordplanner kan je zien hoeveel mensen zoeken op specifieke woorden of combinaties aan woorden.

Delen

Leave a comment