SEA

SEO (search engineoptimalisatie) gaat over de natuurlijke positie van uw website bij zoekmachines zoals Google. SEA (search engine advertising) gaat over online advertenties bij zoekmachines. Het zijn twee belangrijke aspecten van SEM (search engine marketing).

SEA

SEA is het betaald adverteren in zoekmachines. SEA betreft de advertenties die rechts van en soms boven de organische resultaten in de zoekmachine staan. Deze advertenties worden ook wel ‘betaalde koppelingen’ genoemd. Als mensen een woord intypen in Google, worden er relevante advertenties vertoond, waar de bezoeker op kan klikken om vervolgens naar de website geleid te worden die aan die advertentie gekoppeld is.

Telkens als er op deze advertenties geklikt wordt, betaalt de adverteerder hiervoor een bepaald bedrag. Als er niemand op je advertentie klikt, maar je advertentie is wel zichtbaar in Google, dan hoef je dus niets te betalen.

Op welke positie je advertentie geplaatst wordt, hangt af van de maximale CPC die je biedt én de Quality Score van het betreffende zoekwoord en advertentie. CPC staat voor Cost-Per-Click. Dit zijn de kosten per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. De Quality Score word bepaalt door de historie van het account, historie van het zoekwoord en de historie van de advertentie.  Het is van tevoren niet aan te geven op welke positie je zoekwoord zal komen met een bepaalde maximale CPC. Het is namelijk niet te achterhalen wat de Quality Score van het zoekwoord precies is. Als je nieuwe zoekwoorden of advertentiegroepen aan het account toevoegt, moet  je dus eerst een CPC moeten schatten (bijv. €0,25). Daarna kun je zien op welke positie het zoekwoord met dit bod staat. Als je wilt dat je desgewenst kun je de positie verhogen of verlagen door de CPC te verhogen of te verlagen. Het is niet altijd aan te bevelen om met elk zoekwoord op positie 1 te staan. Voor de hoogste positie betaal je namelijk meer.

In Google heet dit SEO systeem waarmee men betaald kan adverteren ‘Google Adwords’. Omdat Google een zeer groot marktaandeel heeft, zal met name Google behandeld worden. Echter, met bovenstaande kennis zal het ook vrij eenvoudig zijn om te adverteren in bijv. Yahoo! Search of MSN/Live Search. De meeste onderdelen komen namelijk overeen.

Delen

Leave a comment