- No products in the cart.
Rich Snippets
Rich snippets zijn toevoegingen van de resultaten op een zoekmachine zoals google. Dit zorgt ervoor dat er meer relevante informatie te zien is op de zoekmachine.
een standaard zoekresultaat ziek er zo uit:
Door het toevoegen van HTML-tags aan de opmaak van een HTML-pagina, kunnen zoekmachines deze informatie beter interpreteren. Schema.org zorgt voor een eenduidige “taal” om extra tags aan uw HTML-code toe te voegen, waardoor informatie gestructureerd wordt. Voor gebruikers vormt de weergave van deze informatie, in de vorm van Rich Snippets in Google, een visuele ‘trigger’ om op zo’n zoekresultaat te klikken. Het zorgt dus mogelijk voor een hogere doorklik ratio (CTR: Click Through Rate). In onderstaande paragrafen wordt beschreven welke Rich Snippets er getoond kunnen worden en hoe deze verkregen worden. Ze zijn o.a. toe te passen op: Breadcrumbs, reviews, audio, video , afbeeldingen , boeken, films, recepten, producten, personen en evenementen.
Hier onder staan een aantal voorbeelden van rich snippets. U kunt ook een kijkje nemen op google voor verschillende voorbeelden.
Breadcrumbs
Breadcrumbs staan voor het “kruimelpad” van een website. De pagina’s die zich hoger in de structuur bevinden worden op een eenvoudige manier getoond, waardoor gebruikers een “sense of direction” krijgen voor de locatie van de website waar hij/zij zich bevindt.
Hoe toont Google breadcrumbs in de zoekresultaten?
Reviews
Tegenwoordig zijn de meest herkenbare uitingen van Rich Snippets misschien wel de reviews/ratings, waarbij de sterren een visuele presentatie zijn van de waardering van het betreffende item. Door het toevoegen van de betreffende markup kun je ervoor zorgen dat de sterren aan je betreffende pagina’s gekoppeld worden.
Hoe toont Google reviews/ratings in de zoekresultaten?
Video’s
Een prominente toepassing van Rich Snippets in de rijkere zoekresultaten van Google zijn de video’s. Je kunt video’s voorzien van vele soorten informatie. Denk hierbij aan:
- De naam van de maker en/of uploader
- Een link naar de thumbnail
- Duur van de video
- Reviews van de video
- Datum van publicatie
Hoe toont Google video’s in de zoekresultaten?
Films
Net zoals bij de video’s veel informatie gestructureerd kan worden, geldt dit ook voor (speel)films. Denk hierbij aan:
- De naam van de regisseur
- Alle acteurs
- Duur van de film
- Beoordelingen van de film
- Datum van de prémiere
Hoe toont Google films in de zoekresultaten?
Producten
Voor retailers is er een ideale manier om producten beter onder de aandacht te brengen. Door een productpagina op te maken met de schema.org-tags kunnen de volgende producteigenschappen getoond worden:
- Merknaam
- Prijs
- Aanbiedingen
- Voorraadstatus
- Beoordelingen / Reviews
Hoe toont Google producten in de zoekresultaten?