Rich snippets wat zijn dat?

Rich Snippets

Rich snippets zijn toevoegingen van de resultaten op een zoekmachine zoals google. Dit zorgt ervoor dat er meer relevante informatie te zien is op de zoekmachine.
een standaard zoekresultaat ziek er zo uit:

Rich Snippets babyentiener-voorbeeld

Door het toevoegen van HTML-tags aan de opmaak van een HTML-pagina, kunnen zoekmachines deze informatie beter interpreteren. Schema.org zorgt voor een eenduidige “taal” om extra tags aan uw HTML-code toe te voegen, waardoor informatie gestructureerd wordt. Voor gebruikers vormt de weergave van deze informatie, in de vorm van Rich Snippets in Google, een visuele ‘trigger’ om op zo’n zoekresultaat te klikken. Het zorgt dus mogelijk voor een hogere doorklik ratio (CTR: Click Through Rate). In onderstaande paragrafen wordt beschreven welke Rich Snippets er getoond kunnen worden en hoe deze verkregen worden. Ze zijn o.a. toe te passen op: Breadcrumbs, reviews, audio, video , afbeeldingen , boeken, films, recepten, producten, personen en evenementen.

Hier onder staan een aantal voorbeelden van rich snippets. U kunt ook een kijkje nemen op google voor verschillende voorbeelden.

Breadcrumbs

Breadcrumbs staan voor het “kruimelpad” van een website. De pagina’s die zich hoger in de structuur bevinden worden op een eenvoudige manier getoond, waardoor gebruikers een “sense of direction” krijgen voor de locatie van de website waar hij/zij zich bevindt.

Hoe toont Google breadcrumbs in de zoekresultaten?

Rich Snippets philips-voorbeeld

Reviews

Tegenwoordig zijn de meest herkenbare uitingen van Rich Snippets misschien wel de reviews/ratings, waarbij de sterren een visuele presentatie zijn van de waardering van het betreffende item. Door het toevoegen van de betreffende markup kun je ervoor zorgen dat de sterren aan je betreffende pagina’s gekoppeld worden.

Hoe toont Google reviews/ratings in de zoekresultaten?

Rich Snippets planet-earth-voorbeeld

Video’s

Een prominente toepassing van Rich Snippets in de rijkere zoekresultaten van Google zijn de video’s. Je kunt video’s voorzien van vele soorten informatie. Denk hierbij aan:

  • De naam van de maker en/of uploader
  • Een link naar de thumbnail
  • Duur van de video
  • Reviews van de video
  • Datum van publicatie

Hoe toont Google video’s in de zoekresultaten?

Rich Snippets tintin-voorbeeld

Films

Net zoals bij de video’s veel informatie gestructureerd kan worden, geldt dit ook voor (speel)films. Denk hierbij aan:

  • De naam van de regisseur
  • Alle acteurs
  • Duur van de film
  • Beoordelingen van de film
  • Datum van de prémiere

Hoe toont Google films in de zoekresultaten?

Rich Snippets philips-2-voorbeeld

Producten

Voor retailers is er een ideale manier om producten beter onder de aandacht te brengen. Door een productpagina op te maken met de schema.org-tags kunnen de volgende producteigenschappen getoond worden:

  • Merknaam
  • Prijs
  • Aanbiedingen
  • Voorraadstatus
  • Beoordelingen / Reviews

Hoe toont Google producten in de zoekresultaten?

Rich Snippets logitech-revue-voorbeeld

Delen

Leave a comment